Autorzy: matipoki oraz Fanatyk WWE


Angle –  scenariusz (fabuła) feudu (walki lub serii walk) pomiędzy wrestlerami. Może trwać nawet kilka lat.

Babyface ? zawodnik, którego publiczność bardzo lubi.

Beat down – sytuacja, w której wrestler jest atakowany, zazwyczaj przez grupę wrestlerów.

Booker ?  wrestlingowy scenarzysta, osoba zajmująca się planowaniem przebiegu i zakończenia poszczególnych pojedynków lub serii walk (feudów, storyline?ów).

Blading ? zaaranżowane, celowe skaleczenie lub uraz u wrestlera, do którego dochodzi wskutek samookaleczenia lub działania przeciwnika. Najczęściej dochodzi do skaleczenia czoła.

Blind Tag –  sytuacja, w której wrestler oczekujący na wejście na ring (tzw. tagger), by zastąpić walczącego partnera, doprowadza (np. poprzez go klepnięcie w ramię) do szybszej zmiany nawet bez zgody partnera.  

Blow off ? finałowa walka w feudzie, która prowadzi do zwiększenia popularności jednego lub kilku wrestlerów (w zależności od liczby zawodników biorących udział w walce).

Blow up ? sytuacja, w której wrestler jest bardzo wyczerpany podczas walki

Botch ? niepowodzenie w wykonaniu akcji wrestlingowej

Bump ? przyjęcie akcji podejmowanej przez przeciwnika poprzez upadek na matę

Burial/bury ? pomniejszanie uznania zawodnika w oczach fanów. Wskutek polecenia wydawanego przez bookera, dochodzi do przegranej w walce (walkach)  i/lub poniżania zawodnika przez publiczność. Spowodowane jest to sporem na backstage?u (za kulisami) lub stanowi część feudu.

Buyrate ?  punktacja oznaczająca liczbę wykupień prawa do oglądania gali PPV.

Calling ? przypominanie wrestlerom przez sędziego lub przez samych wrestlerów dalszego przebiegu walki. Odbywa się za pomocą różnych klepnięć, gestów lub podpowiedzi głosowych.

Card ?  zestawienie walk mających się odbyć na danej gali

Carry ? prowadzenie walki/feudu przez lepszego technicznie, bardziej doświadczonego wrestlera, w celu doprowadzenia do postrzegania słabszego ringowo zawodnika jako dobrze „wyglądającego”.  

Cheap heat ? wzmacnianie negatywnej reakcji publiczności poprzez obrażanie lokalnej drużyny sportowej czy też samego miasta

Cheap pop ? wzmacnianie pozytywnej reakcji publiczności poprzez chwalenie np. lokalnej drużyny sportowej.

Cheap shot ? uzyskanie przewagi nad przeciwnikiem poprzez wykonanie niedozwolonego ciosu lub wykorzystanie w walce jakiegoś niedozwolonego przedmiotu.

Cheer – pozytywna reakcja fanów na danego zawodnika

Closet champion ? celowe podejmowanie przez wrestlera niedozwolonego zachowania, prowadzącego do dyskwalifikacji w celu obronienia tytułu.

Comeback ? działanie podczas walki, poprzez które wrestler zdominowany przez przeciwnika odwraca losy spotkania i dalej walczy z powodzeniem. Najczęściej comeback przechodzą face?owie (ulubieńcy publiczności).

Dark match ? walka nieemitowana w telewizji. Odbywa się ona przed lub po gali telewizyjnej. Występują w niej wrestlerzy, chcący zdobyć doświadczenie w walkach i chcący zwiększyć swoją popularność lub wrestlerzy, którzy wzbudzają największe emocje wśród widzów.

Draw ? wrestler lub feud, który przyciąga większą uwagę publiczności i dzięki czemu wzrasta liczba sprzedanych wejściówek na galę lub PPV.

Enforcer ? wrestler, który towarzyszy drugiemu zawodnikowi podczas walki jako ochroniarz, wspierając go i poprzez podpowiedzi, pomagając mu. Mówi się tak również na osobę, która jako special guest referee, tylko pilnuje porządku będąc poza ringiem.

Face – wrestler, którego fani dopingują i postrzegają jako postać pozytywną.

Fall – zakończenie walki np. poprzez pinfall, submission, count-out lub ogłoszenie dyskwalifikacji. 

Feud ? rywalizacja dwóch lub więcej wrestlerów, wymyślona przez bookera. Może trwać miesiącami lub nawet latami, jednak czasami feud może ograniczyć się do jednej walki.

Finisher ? akcja danego zawodnika prowadząca najczęściej do pinfallu (przypięcia) lub submissionu (poddania się)

Five moves of doom ? szczególne połączenie kilku ruchów wrestlera najczęściej prowadzące do akcji kończącej  (finishera).

Foreign object ? użycie w walce niedozwolonego przedmiotu, znajdującego się najczęściej pod ringiem.

Gimmick ? postać grana przez zawodnika. Przejawia się w wyglądzie, zachowaniu, theme songu i sposobie walki zawodnika.

Go Home ? polecenie wydawane przez wrestlera lub sędziego, mające na celu wykonanie planowanego zakończenia walki już teraz.

Go-home show – ostatnia telewizyjna gala przed PPV

Gorilla position ? miejsce tuż za zasłoną prowadzącą na stage, gdzie wrestlerzy oczekują tuż przed swoim wyjściem na arenę. Nazwa pochodzi od pracownika, komentatora i wrestlera WWF Gorilly Monsoona.

Heat ? negatywna reakcja fanów na heela. Z punktu widzenia bookera, jest to pozytywny znak, gdyż oznacza to „sprzedanie” heelowej gwiazdy publiczności. Heat może oznaczać także złą reakcje pracowników na zawodnika na zapleczu.

Heel ? wrestler, który jest wygwizdany i ?wybuczany? przez widownię.

Hotshot – kulminacja feudu lub wielki angle/pojedynek, który emitowany jest na gali telewizyjnej zamiast w PPV.

Hot tag – zmiana podczas pojedynku tag teamowego, kiedy to jeden z face’owych zawodników został zdominowany przez heelów i wpuszcza wypoczętego partnera, który natychmiast dominuje w pojedynku.House show ? gala, która nie jest emitowana w telewizji i jest przeznaczona dla fanów zgromadzonych na arenie.

IWC – Internet wrestling community, społeczność użytkowników, która dyskutuje na temat wrestlingu w internecie (najczęściej są to fani typu „smark”)

Indy/Independent promotion – federacje niezależne, mniejsze, działające bardziej na lokalnym, a nie krajowym, poziomie, zatrudniając zawodników na pojedyncze gale a nie na wyłączność.

Jerk the curtain ? zawodnik rozpoczynający daną galę

Job ? przegranie walki

Jobber ? wrestler który z reguły przegrywa swoje pojedynki. Służy do wypromowania innych zawodników.

Jobber to the stars ? zawodnik przegrywający w największymi w federacji, samemu wygrywając pojedynki z wrestlerami poziomami będącymi niżej

Kayfabe ? zasada według której zawodnicy nie mogą ujawniać wewnętrznych skryptów i wiadomości z federacji, wrestlerzy mają także podczas wykonywania swojej pracy pracować w gimmicku aby zachować jak największą realność. 

Kick-out ? „odkopanie” po przypięciu przez przeciwnika.

Legit – można tak określić wydarzenia, które nie były bookowane i tym samym nie utrzymano zasady kayfabe’u.

Low-carder – zawodnik, który zazwyczaj zmaga się w niszowych pojedynkach i nie uczestniczy w głównych storyline’ach lub walkach.

Lumberjack ? osoba biorąca udział w Lumberjack Matchu. Ma na celu osłabienie wrestlera który wypadnie z ringu.

Main event ? główna walka gali ? walka wieczoru.

Main eventer ? osoba biorąca udział w walkach wieczoru. Przykładami Main eventera czasów obecnych są m.in. John Cena, Seth Rollins, Randy Orton, Daniel Bryan, Roman Reigns lub Brock Lesnar.

Manager ? osoba która pomaga wrestlerowi lub divie, zazwyczaj manager „łata” słabe mic-skille zawodników lub po prostu ma za zadanie wywołać większe emocje na swojego „klienta”.

Mark – fan, który uważa, że prowrestling (walki, charaktery postaci, scenariusze) jest w pełni prawdziwy. Tak zwany mark-out to właśnie zachwycenie się danym momentem w którym wierzy się, że wszystko jest prawdziwe. 

Mechanic – wrestler, którego zadaniem jest feud z przyszłym main eventerem i pomoc mu w przygotowaniu się do tej pozycji.

Mid-carder ? osoba która walczy w pojedynkach w środku karty i nie występuje w main eventach, przeważnie pojawia się w walkach o drugi tytuł federacji. Upper-midcarder natomiast ma podobną rolę, jednak niekiedy występuje w main eventowych walkach lub feudach

Money match ? ważny match bez tytułu na szali i wysoko postawiony w hierarchii danego PPV.

Near-fall – kick-out wykonany po dwóch klepnięciach sędziego.

No contest – Pojedynek zakończony remisem, nie mający zwycięzcy

No-sell – brak „sprzedania” reakcji na ruch przeciwnika aby wykazać swoją wytrzymałość, odporność.

Number-one contender ? osoba która jest pierwsza w kolejce do danego pasa

Over ? uzyskanie pożądanej reakcji fanów na zawodnika przez federacje. 

Over-sell – reakcja na akcje rywala jest wyolbrzymiona, przykład to Hulk Hogan vs Shawn Michaels z SummerSlam 2005

Paper ? rozdawanie biletów znajomym wrestlerów lub przypadkowym osobom, żeby wypełnić halę.

Paper champion – słaby, łatwy do pokonania mistrz

Payoff – kulminacyjny angle lub storyline, zazwyczaj wiąże się on z ostatecznym przezwyciężeniem dominującego heela przez face’a.

Pinfall ? „przypięcie” wrestlera. Przeciwnik musi dotykać oboma barkami maty, żeby nastąpił pin. Gdy sędzia odliczy do trzech, walka zostaje zakończona.

Plant – wrestler lub aktor, który wciela się w role fana, zazwyczaj siedzącego w pierwszym rzędzie, na potrzeby segmentu.

Pop ? głośny doping podczas wejścia wrestlera.

Program – seria walk w których naprzeciw sobie walczą Ci sami wrestlerzy

Promo ? wywiad lub mowa głoszona przez wrestlera albo jego managera

Push ? podnoszenie statusu danego zawodnika w oczach fanów

Ref bump – scenariusz w którym sędzia przyjmuje bumpa i zostaje wykluczony z dalszego sędziowania, przynajmniej na kilka minut.

Rematch ? sytuacja gdy mistrz straci tytuł i żąda należnego rewanżu. Rewanż to fikcyjna klauzula, która w niektórych storyline’ach jest ignorowana.

Repackage – „przepakowanie” wrestlera poprzez danie mu nowego gimmicku i nie raz także nowego ring name’u.

Rest hold – luźna dźwignia wykonywana podczas walki w celu odpoczynku np. Sleeper

Ring general – „generał ringowy” czyli zawodnik, który jest bardzo doświadczony i wie jak z walki wyciągnąć cały jej potencjał.

Ring psychology – „psychologia ringowa” czyli prowadzenie pojedynku tak aby fani bardziej emocjonowali się pojedynkiem i uwierzyli w jego realność
 
Run – in – Interwencja w walce przez osoby trzecie.

Rushed finish – zakończenie pojedynku wcześniej niż to planowano, zazwyczaj z powodu kontuzji jednego z zawodników lub skrócenia czasu walki

Sandbag – sabotaż ruchów rywala poprzez brak współpracy, co tym samym sprawia większe trudności w wykonywaniu akcji.

Screwjob – zakończenie walki poprzez niesprawiedliwe lub kontrowersyjne zakończenie

Segment ? każda część show, która nie jest pojedynkiem, są to m.in. proma albo wywiady.

Sellreakcja po danej akcji pokazująca jej ból

Shoot – zawodnik lub inny pracownik zaczyna mówić szczere komentarze z poza skryptu łamiąc tym samym kayfabe.

Signature ? ruch często używany przez danego wrestlera ? jego wizytówka.

Skille – wyróżnia się najbardziej Mic-Skille i Ring-Skille, czyli wysoką umiejętność w wygłaszaniu swoich prom oraz wysoką umiejętność w wykonywaniu i przyjmowaniu akcji.

Slow burn – storyline, który rozwija się w ciągu długiego okresu czasu

Smark ? fan który ma już świadomość dotyczącą powstawania wrestlingowego show i chce poznać jak najwięcej informacji z poza skryptu. Często myśli, że wie już wszystko, bardzo negatywnie podchodzi do każdej gali, wspiera jedynie heelów, wyśmiewa „marków”.

Smart – osoba, która ma wewnętrzną wiedzę o wrestlingu

Spot – wszelkie zaplanowane akcje lub seria akcji w danym pojedynku. „High spoty” są najbardziej ekscytującymi akcjami. 

Squash ? całkowicie jednostronny, zwykle krótki, match.

Stable ? „stajnia” czyli drużyna złożona z trzech lub większej ilości zawodników, zazwyczaj heelów, którzy często mają wspólny storyline lub rywali.

Stiff – nadmierne wykorzystywanie siły do wykonywania uderzeń

Storyline – scenariusz gali

Strap – pas mistrzowski

Swerve – nagła zmiana storyline’ów, która ma zaskoczyć fanów. Często jeden z zawodników przechodzi turn wobec swojego partnera aby przyłączyć się do rzekomego wspólnego rywala.

Tap out ? poddanie się po dźwigni

TitanTron (Tron) – wielki ekran umieszczony na stage’u, który służy do wyświetlania video-wejściówek zawodników, segmentów z zaplecza oraz prom. Nazwa titantron to połączenie słów JumboTron (wielki ekran od Sony) i Titan Sports (firma, która wówczas posiadała WWF). Titantron wprowadzony został na RAW w połowie lat 90-tych ubiegłego wieku.

Transitional champion – krótko panujący mistrz, który służy do odebrania pasa jednemu zawodnikowi by szybko go stracić na rzecz innego przez co unika się konieczności walki tych dwóch zawodników.

Turn ? zmiana nastawienia wrestlera. Są dwa typy turnów: Face Turn i Heel Turn, pierwszy polega na zmianie z heela na face’a a drugi to jego odwrotność. Można rozróżnić dwa typy turnów – hard turn czyli szybki, niespodziewany, turn oraz soft turn czyli stopniowa zmiana charakteru

Tweener ? wrestler, który nie jest ani heelem ani facem, po prostu jest gdzieś po środku. Często mówi się tak o zawodnikach, którzy grają heela a dostają od fanów pozytywną reakcję lub odwrotnie czyli face’ach, którzy są wybuczeni.

Vacant ? brak mistrza.

Valet – osoba, zazwyczaj atrakcyjna kobieta, która towarzyszy zawodnikowi przy ringu. Zwykle służy do podniecenia lub wzburzenia reakcji fanów albo ingerencji w walce.

Vignette „winieta” – materiał video, który podbudowuje pojawienie się nowego lub powracającego zawodnika.

Visual fall ? przypięcie, którego sędzia nie widzi.

Work – przeciwność do shootu. Wszystko toczy się zgodnie ze skryptem i zostało to zaplanowane.

Worked shoot – zawodnik pozornie ujawnia elementy łamiące kayfabe, jednak w rzeczywistości mówi i robi wszystko co było faktycznie zaplanowane. Prosty przykład to promo CM Punka z 2011 roku.

X signal – Syngał używany przez sędziów aby wskazać osobom z zaplecza, że zawodnik doznał realnej kontuzji i może potrzebować pomocy medycznej. Fani ten sygnał poznali już bardzo dobrze i dlatego też, często wykorzystywany jest do sprzedaży „storyline’owej” kontuzji.

Autorzy:
Od A do I – matipoki
Od J do Z – Fanatyk WWE

Częściowe źródło tłumaczenia: en.wikipedia.org